söndag 15 september 2013

Skördetid och höstmenyer

Det regnar ute. Det har det inte gjort på flera veckor tror jag, så det är helt OK. Det verkar börja bli höst nu, men sommaren har verkligen hängt i länge och varit fantastiskt varm och solig. Vi är mer stationära på hösten än på sommaren så nu är det dags att planera maten igen och sluta med sommarens mer spontana utsvävningar. Nedan ser ni våra menyer ut för de närmaste ca 4 veckorna, jag har inte räknat ut exakt kostnad för detta men baserat på tidigare uträkningar så hamnar vi på mellan 1000-1500kr/månad inklusive frukost med detta upplägg. Vi försöker handla ekologiskt, närproducerat och saker som är i säsong. Om det är möjligt plockar vi saker själv.Vi har lite odlingar, men det blir mest som bonus, inga enorma mängder: Zucchini, mangold, morötter och lök har vi en hel del. Lite sallat, persilja och dill finns också. Broccolin och kålrabbin åt någon slags små fjärilslarver upp innan det blev något av dem.

Skillnaden mot tidigare är att min man om möjligt har ännu mer ont om tid så han måste ibland kunna äta lunch i bilen på väg någonstans. För att vi inte ska riskera att han då är hänvisad till snabbmat så ser jag till att göra matiga piroger och pizza som går att värma snabbt i micron och äta "on the go".

Luncher sept-okt, utan inbördes ordning:

4 x Rotfruktspizza
4 x Spaghetti och köttfärssås/sojafärssås
4 x Höstig svampgryta m sojakött och nakenhavre
1 x Falaffel med ris och tomatsallad
3 x Röd linsgryta m koksmjölk och tomat med ris
4 x Köttbullar och potatis/potatis och kikärtssallad
4 x Lecsó (ungersk paprikagryta) med potatis/och wienerkorv
4 x Pasta med tonfisk- och purjolökssås
5 x Köttfärspirog/Bönsallad
3 x kikärtspannkakor m rivna morötter o lingon (+ ev bacon el dyl)


Middagar (soppor). Alltid hembakt bröd + ost, ibland matmuffins till:

3 x Gul ärtsoppa
4 x Grönsakssoppa med kikärtor
3 x Tomatsoppa med pasta
2 x Grön ärtsoppa
4 x Kålsoppa
2 x Kantarellsoppa
3 x Minestronesoppa m pasta o bönor
2 x Mangoldsoppa med ägghalvor
3 x Potatis och purjolökssoppa
2 x Svamp och zucchinisoppa
4 x Böngulasch


Idag, söndag, är matlagningsdag för mig. Jag började med att sätta en bröddeg i går kväll innan jag gick och la mig, bakade ut den i morse. Jag har kokat Lecsó, en ungersk paprikagryta och lagt tunnt skivad ingefära i torken. Jag ska också baka rotfruktspizza.

Rotfruktspizza

Detta är en god hösträtt baserad på en pizzatyp som brukar kallas "Pizza bianco", vit pizza. Jag gillar lite grövre pizzabotten m lite vetekli och grahamsmjöl på ca 10-15g jäst/500g mjöl som får jäsa länge (i alla fall 4-5 timmar på svalt ställe, helst över natt) och som kavlas ut ganska tunt, på detta brer jag generöst med gräddfil blandad med pressad vitlök och lite salt. Sedan skivar jag rotfrukter, förslagsvis potatis, morötter och palsternacka tunt (helst på mandolin) och lägger dem i fiskfjällsformation på bottnen. Salta och peppra efter smak. Ringla eller spraya lite olivolja över. In i ugnen på ca 240°C tills rotfrukterna fått fin färg och känns mjuka när man sticker i dem med en sticka. Skuren i mindre bitar gör sig den här rätten väldigt bra som förrätt och på bufféer.

Pizzadeg över? Gör piroger! Oftast blir det köttfärsfyllning i pirogerna jag gör till A, jag använder upp den sista älgfärsen vi har sedan förra året nu. Jag kokar som bekant storkok och fryser in, nu blir det köttfärssås på 2 kg färs med ca 600-700g rivna morötter, ca 400g lök,  och ca 700g tomatkross och kanske 150g tomatpuré. Den blir ganska tjock och fungerar bra som pirogfyllning också. Jag använder samma deg till pirogerna som till pizzabotten så jag passar på att både göra köttfärssås, piroger och rotfruktspizza samtidigt. Självklart kan man fylla vad man vill i pirogerna... Pensla dem med lite ägg före gräddning så blir de blanka och fina också.

Nu ska jag fortsätta med matlagningen! Hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar