onsdag 27 mars 2013

Jag vann en kasse eko-vegomat!


Häromveckan var jag med i en tävling på bloggen par i matlagning där det lottades ut en middagskasse för en vecka. Det var inte vilken middagskasse som helst utan en ekologisk och vegetarisk middagskasse från det ganska nystartade företaget Gröna kassen. De levererar ju naturligtvis inte till Värmland, men jag utnyttjade mina föräldrar i Uppsala och eftersom jag ändå hade ärende dit hämtade vi upp kassen där i måndags. Mycket smidig beställning och leverans. Man behöver inte prenumerera, utan beställer en kasse i taget, någon vecka innan man vill ha den.

Kassarna är i stort sett helt ekologiska och 100% vegetariska, jag skulle till och med säga nästan veganska - det ingår inga mjölk- eller äggprodukter. I vanliga fall äter jag mycket ägg och framförallt ost och yoghurt, men är lite laktoskänslig och undviker gärna mjölk och grädde. Det ingår flera "köttersättningsprodukter" i gröna kassen vilket gör mig lite skeptisk, jag slutade äta kött för att jag inte gillar det speciellt mycket (förutom  de moraliska aspekterna) och saknar det inte alls, därför intar jag helst mina proteiner i oförädlad form från bönor, linser, ärtor mm. Dessutom är de oftast väldigt dyra och sällan goda (sojakorv är något av det värsta jag vet...). Produkterna som ingår i kassen är intressanta, av mycket hög kvalitet (FANTASTISKA portabellosvampar t ex!) och uppenbart valda med omsorg. Körsbärstomaterna var det enda som för mig sticker ut som utanför sin ordinarie säsong, de ser också rätt bleka och trista ut - har dock inte smakat på dem ännu så de kanske är goda, men jag tvivlar än så länge...

Recepten är tydliga och enkla att följa - jag har än så länge bara lagat den mustiga vintergrytan från häftet, som skulle ta 45 min att laga. Om det tog det eller inte vet jag inte, det tog snarare 2,5 timme, en det berodde på att vår vedpanna började krångla mitt i matlagningen så att jag fick avbryta några gånger.

Tilläggas bör att jag aldrig skulle ha råd med den här matkassen om jag inte vunnit den, 5 middagar för 4 personer (alltså totalt 20 portioner) kostar 895:-, ni som följt med tidigare vet att det är ungefär vad vi köper mat för (ALL mat, inte bara middagar) i en hel månad. Det är dock den perfekta matkassen för dem som vill äta mer vego + eko, som vill lära känna lite nya produkter (kikärtsmjöl, havregrädde och vego-skinkbitar är nya bekantskaper för mig), har ont om tid att planera/handla mat men relativt gott om pengar. Och som bor i Stockholm eller Uppsala dit de levererar idag.

För mig som just nu har något mer tid än pengar är det inte rimligt att köpa färdigkokta bönor på burk (och dessutom undviker jag konservburkar pga bisfenol-problematiken...) så jag hade personligen hellre sett att man fick torkade bönor att koka själv - men det tror jag inte stressade Söder-hipsters hade gillat. Gissningsvis är det snarare de än jag som är målgruppen här.

Ingredienser till grytan
Jag ska försöka blogga om alla rätter i kassen och börjar med gårdagens gryta som kallades "Mustig vintergryta"med portabellosvamp (kändes nästan lite synd att skära ner den i en gryta när den var så fin), morötter, palsternacka, lök, sojakött och havregrädde, smaksatt med tomatpuré, timjan och mörk soja. Som tillbehör ingick nakenhavre. Den innehöll en ingrediens som jag varit skeptisk till tidigare, sojakött. Jag har länge levt i tron att sojabönor inte är speciellt nyttiga, att de innehåller östrogenliknande ämnen som kan påverka kroppen negativt etc. Men numera verkar sojan han omvärderats och det skrivs mycket positivt om den, t ex här.
Sojakött


Däremot så är ju sojaodling på ett vis problematiskt, t ex enligt den tidigare nämnda "Köttguiden": "Ensidig odling av t.ex. soja vilket är vanligt i Sydamerika är mycket negativt. Dock är det soja som fodermedel som drivit fram denna utveckling. Om sojan istället konsumerades direkt skulle betyligt mindre arealer behövas för sojaproduktion. "  Men eftersom det i detta fall handlar om soja för att äta så är den alltså OK ur det perspektivet. Det problematiska här blir dock att den enda (tror jag) produkten i kassen som inte är eko är soja-köttet (sk. "Veggi-bitar"), och icke-ekologisk sojaodling är inte svår att vara kritisk emot... Jag förstår dock att det blir svårt t o m för en sådan här leverantör att vara 100% eko, jag hittar ingen eko-variant på sojakött när jag söker på nätet vilket är konstigt, det finns ju gott om andra ekologiska sojabaserade produkter. Jag skulle själv välja bort en icke-ekologisk sojaprodukt och äta mer av en annan som är eko, jag offrar gärna variationen för att kunna välja säkra råvaror.

Ur skafferiet

Det förutsätts också att man har en del produkter hemma för att laga rätterna i kassen, jag hade allt som behövdes: Soja, salt, peppar, tomatpuré, olja och timjan. Dessutom föreslogs att man kunde tillsätta 1/2 dl matlagningsvin och eftersom vi hade n vinskvätt hemma som behövde användas upp fick den åka i grytan också.






Fin portabello!
Det gick lätt att följa receptet, som vanligt tyckte jag att det behövdes mer timjan, tomatpuré och peppar - däremot tyckte jag att det angavs alldeles för mycket salt i receptet så jag tillsatte inte allt som angavs utan saltade efter avsmakning. Jag brukar inte använda buljongtärningar, så jag ersatte dem som vanligt med lite hemodlad libbsticka och örtsalt. Grytan blev god, svampen fungerade väldigt bra. Sojaköttet är jag fortsatt skeptisk mot av miljöskäl, smakmässigt blev det bättre efter ett par tuggor när man vant sig vid konsistensen. Min man gillade grytan väldigt mycket, trots att det inte var "riktig" grädde i den vilket han brukar kunna anmärka på annars.

Han är dock inte ett fan av okonventionella tillbehör som nakenhavre medan jag älskar det och tyckte att de 250g som angavs till 4 port var lite i snålaste laget (men det är ju skillnad på begär och behov, jag tror att det närigsmässigt är rätt att det ska räcka med 125g/per pers...). Den kokar snabbt, ca 15-20 min och mättar bra. Grytan räcker dock gott och väl till 4 portioner. Havregrädde är alltså den bästa upptäckten i denna kasse. Detta är en rätt jag definitivt kan tänka mig att laga igen, dock utan sojaköttet och kanske istället med eko-tofu eller bönor. Och laga den gärna i järngryta så att du bättrar på järninnehållet i maten!

Den färdiga grytan med nakenhavre


Nästa rätt på tur är nog en rödbetspaj. Jag tycker den verkar lovande, men eftersom rödbetor tillhör min makes "helst inte" mat så får jag nog äta den själv. Detta är ytterligare en anledning varför vi skulle ha svårt att köpa hela matkassar: flera vego-favoriter, t ex broccoli och nötter finns på listan av ingredienser som har för dominant smak för min mans supersmakarsmaklökar och som han helst väljer bort som huvudingrediens. Men jag älskar dem ju, så jag njuter av en matkasse i min smak! Hörs snart igen! Simma lugnt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar