onsdag 27 mars 2013

En god budget-meny för en månad



Som jag tidigare nämnt så har vi dragit ner på våra utgifter under de senaste månaderna. Vi har slutat prenumerera på olika tidskrifter, försöker minimera bilåkandet, vi sålde vår något dyrare bil och åker nu synnerligen prisvärt i en bättre begagnad Volvo. Och så har vi ju dragit ner på matkostnaden. Vi köper inte mat för några hejdlösa summor annars heller, men nu går vi på sparlåga och har satt en matbudget på 1000kr/månad för oss två. Det fungerar ganska bra, man får planera lite – men det känns inte som att vi äter speciellt mycket sämre, eller mindre, än förut. Maken saknar chipsen dock…

Grundprincipen är att vi äter vårt huvudmål till lunch och en soppa med hembakt bröd på kvällen. Jag är generellt inte lika hungrig vid lunch som min make, demi-vegetarian (äter fisk ibland) och måste tänka på att hålla vikten (ja jag vet, tråkigt men så är det...) de perioder då jag inte jobbar hårt fysiskt. Maken däremot äter kött och har en turbo-ämnesomsättning och är hungrig JÄMT och behöver egentligen ett par mellanmål för att inte tappa i vikt. Han har en lite bråkig mage så han har svårt att få i sig tillräckligt med frukost och är dessutom supersmakare (känner alla smaker väldigt mycket starkare än vad de flesta andra gör) varför han kan upplevas som kräsen med vad han äter. Vissa saker smakar helt enkelt för mycket. T ex nötter av olika slag och broccoli, blomkål och starka kryddor undviker han helst. Detta är det jag måste ha med i beräkningen när jag planerar vår matsedel.

Vad äter vi då? Till frukost äter min man oftast ½ runt knäckebröd med tomatpuré (det är gott, testa!) eller en tallrik havregrynsgröt med hemkokt sylt och dricker te med mjölk. Jag äter omväxlande bovetegröt, yoghurt med krossat knäckebröd och lingonsylt, eller havregrynsgröt med sylt och dricker te. Då och då på helgerna gör vi våfflor eller äter bröd med olika pålägg och gärna ägg till brunch, långa frukostar gillar vi när vi har tid.

Hur får man ihop detta till en matsedel då? Nedanstående menyer beskriver vad vi har ätit till lunch och middag under en månad. Jag har en del i torrvaror i skafferiet sedan tidigare och fyller alltid frysen med svamp och hemodlade grönsaker under skördetid och kokar mycket marmelad etc, vi köper älgkött och lamm lokalt på hösten så vi behöver inte köpa allt varje månad. Vi trivs dessutom med att göra storkok och äta samma sak ett par dagar, det sparar mycket tid och är bra när man kommer hem sent och är hungrig eller när man har kort lunch och vill ha mat genast – då är det bara att ta fram och värma. 

Portionsstorlekar kan ju variera, ungefär så här många portioner räcker rätterna till oss. Eftersom vi inte alltid äter samma sak (jag äter ju vegetariskt men inte maken) så kan de stå två rätter med snedstreck emellan, det betyder att vi åt dessa rätter parallellt. Ofta äter vi samma tillbehör, pasta eller potatis, men olika saker till det. Siffrorna anger hur många dagar vi åt varje rätt räckte.

Luncher

3 x Rotmos och falukorv/vegetariska biffar
3 x Köttbullar och makaroner/rotfruktspizza eller falaffel med fullkorns bulgur
5 x Älgköttfärssås och spaghetti/tomatsås med bönor el linser
5 x Dillkött på lamm och potatis/linsgryta i dillsås
2 x Vegetariska biffar m rotfruktssallad och potatis
2 x Spenatomelett /och stekt skinka och vitkålssallad
3 x Piroger fyllda med älggryta/Bönsallad med quinoa och rotfrukter
3 x Chili sin carne med ris
1 x Vegetarisk rotfrukts- och groddwok med ris
2 x Älgfärsbiffar med potatis och svampsås/linsbiffar
1 x Rökt lax med potatis och yoghurtsås med sallad

Middagssoppor

Till soppan har vi antingen matmuffins (salta muffins med grönsaker och ost i smeten), hembakt bröd med ost ibland i form av varma mackor (dubbla, grillade i våffeljärnet).

4 x Tomatsoppa med pasta (Butlers, recept finns i tidigare inlägg)/rödbetssoppa
5 x Ärtsoppa (detta recept finns också i tidigare inlägg)
2 x Kantarellsoppa
5 x Kålsoppa – klassisk värmländsk
3 x Linssoppa
3 x Grönsakssoppa med bönor (typ Minestronesoppa)
3 x Potatis och purjolökssoppa
3 x Böngulasch
2 x Musselsoppa/fisksoppa

Detta är ett exempel på hur vi äter under 30 dagar, kostnaden var ca 1100 kr för all mat under månaden, inklusive frukost och mellanmål.

Det som inte står med på menyn är frukt och efterrätter. Speciellt maken är väldigt förtjust i något sött efter maten så jag bakar en del för att undvika att han blir sugen på att köpa något sött när han är ute. Det bästa är när vi har bananer hemma, det funkar bra mellan målen, men jag vägrar köpa bananer om det inte finns ekologiska så det uteblir ibland. Chokladbollar eller hemkokt chokladkola är några andra favoriter han har. Jag torkar också mycket frukt, särskilt ananas nu när den är i säsong. Det är väldigt gott och nyttigt snacks.

Jag är inte alls lika förtjust i söta saker som han är (men älskar att baka…), och om jag blir sugen efter maten tar jag oftast en frukt vilket räcker för att fylla mitt sötsug. Ibland kan det bli någon ruta mörk choklad eller honung i teet. Däremot blir jag väldigt sugen på salta snacks då och då. Detta parerar jag med att baka grova, smakrika knäckebröd med mycket frön och nötter som jag kan knapra på när suget sätter in. Det funkar bra för mig, och blir jag för sugen på något att knapra på till filmen så poppar jag popcorn i en kastrull på spisen, inte i micron, det blir godast så och man slipper äta gifter (hormonstörande ämnen finns i förpackningarna och frigörs när de hettas upp i micron, läs mer här) eller ev. transfetter som finns i micropopcorn.  Hemmapoppade popcorn är dessutom riktig supermat med massor av atioxidanter och fibrer. Här kan man läsa mer om det.

Dagens recept då – vad ska vi ta? Vi tar ett smakrikt knäckebröd, perfekt som chips-ersättning eller till soppan på kvällen.

Knaprigt knäckebröd med ost


50g jäst
2 tsk salt
5 dl vatten
2 dl linfrö
2 msk honung
2 dl havrekli
600g vetemjöl (det går åt någon deciliter eller två till vid utbakningen)
1 dl rågmjöl
4 dl riven smakrik ost, gärna t ex Gruyère eller västerbotten
2 msk dillfrö (INTE torkad dill, utan dillFRÖ – finns bland kryddorna i affären).

Lös upp jästen i lite av vattnet (kallt eller ljummet, beroende på hur länge du vill vänta på att degen jäser. Oftast blir det godare om degen får jästa långsamt, men i just detta fall är det så mycket smaksättning i brödet att jag är tveksam om man skulle känna skillnad. Tillsätt resten av ingredienserna och knåda ca 5 min i maskin eller dubbelt så långe för hand tills degen släpper bunkens kanter och är kladdfri. Tillsätt ev mer mjöl om degen verkar kladdig, men tänk på att linfröna, havrekliet och rågmjölet tar en stund på sig att suga upp vätskan så var inte för snabb med att tillsätta extra mjöl. Låt degen jäsa 15-30 min under bakduk.

Utbakningen kan man göra på olika sätt. Börja i alla fall med att värma ugnen till 250°C med en plåt inne i ugnen som ska bli het.

A) Vill man ha runda kakor delar man degen i 60 delar och kavlar ut varje boll till tunna, tunna kakor som är ca 15 cm i diameter på rikligt mjölat bakbord, först med vanlig kavel, sedan med kruskavel (eller med vanlig kavel och sedan nagga dem med gaffel) och gräddar ett par i taget genom att lägga dem på ett bakplåtspapper och sedan skjutsa in dem på den heta plåten från en skärbräda, annan plåt eller dyl. Grädda i ca 5-7 minuter.

B) Jag gillar rationell bakning så jag brukar helt enkelt dela degen i fyra delar, kavla ut varje del tunt tunt med kavel och kruskavel. Sedan skär jag remsor av degen med en kaksporre (det går bra med kniv med). Dessa remsor lägger jag tätt på bakplåtspapper – de växer nästan ingenting på bredden i ugnen så de kan ligga alldeles intill varandra. För övrigt gör jag som ovan. På detta sätt får jag mumsiga, knapriga och krispiga (inte helt onyttiga) knäckestänger utan speciellt mycket arbete.

Man kan behöva släppa ut lite ånga ur ugnen under gräddning för att få dem riktigt krispiga. Passa dem noga, de blir lätt brända om man inte ser upp. Ta ut dem och låt dem svalna på galler. Om de inte har blivit riktigt torra och krispiga, vänta tills alla är klara, sänk ugnstemperaturen till 80°C (vänta tills den svalnat till det också) och eftertorka knäcket i ugnen en stund. Det går bra att tränga ihop alla på samma galler, de torkar ändå.

Man kan också byta ut dillfrö mor t ex lika mycket rosmarin (mortla den gärna lite innan så att den blir lite mjukare, men pulverisera den inte helt) eller prova att byta osten till parmesanost och smaksätt med 2 msk torkad basilika. Väldigt gott som drinktilltugg eller till soppa.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar