torsdag 4 april 2013

Fler middagar från Gröna Kassen

Här är det tvära kast! Nu är jag tillbaka på världsliga ämnen igen från den lilla utflykten i kroppsbehåringens värld. Nu har jag hunnit med att laga ytterligare två av maträtterna från Gröna Kassen jag vann. Dels lagade jag en "Vårig bulgursallad med tranbär och avokado" och en rödbetspaj med tofu.

Salladen var en riktig höjdare! En matig sallad med bönor, avokado, bulgur, små tomater, rödlök och torkade tranbär.  Det fanns dock ett litet problem, nämligen att de små coctailtomaterna mognade alldeles för snabbt i förhållande till avokadon som segade sig fram i mognadsprocessen trots att jag tvångsförvisade dem till isoleringscell tillsammans med två äpplen...

Det blir ju en svårighet när man ska kombinera färska råvaror som mognar olika snabbt i en matkasse som ska levereras till folk som ett paket. Jag fick tyvärr slänga några tomater som hade börjat mögla, och avokadon hade kunnat mogna någon dag eller två till när jag bestämde mig för att tillaga den så att inte alla tomater skulle förgås, men trots detta var salladen lyckad. Den största överraskningen var hur gott det var med de torkade tranbären i salladen, torkad frukt (t ex russin) i sallader är annars inte min grej. Om jag skulle laga den här salladen igen såhär års skulle jag dock hoppa över coctailtomaterna, de smakade nästan ingenting och har ganska dålig hållbarhet. Det blir ett slags tomatsubstitut, det ser ut som tomater men man längtar till de riktiga som mognar i solen.

Den andra rätten jag lagat var en rödbetspaj. Ett pajskal av grovt mjöl, salt, olja och vatten var en trevlig ny bekantskap. Det gick fort att röra ihop och ganska lätt att kavla/trycka ut i en form. Den bliv inte tjock och seg utan smakade bra även gräddad. Fyllningen däremot var inte helt i min smak, trots att jag gillar både rödbetor och tofu. Man skulle riva rödbetorna (receptet var lite motsägelsefullt här, på ett ställe stod "grovriv", på ett annat "finriv") så jag mellan-rev dem i matberedaren. Lök och smulad tofu skulle stekas i en stekpanna, riven rödbeta tillsättas och en förpackning risgrädde tillsättas innan fyllningen hälldes i det förgräddade pajskalet. Allt kryddades med salt, peppar, timjan och örtsalt. 
Om tranbären var en riktig höjdare i förra rätten så var risgrädden en läskig bekantskap i denna. Den såg läskig ut, smakade som det såg ut och jag var inte övertygad om att den bidrog till att rätten blev godare. Fyllningen blev en ganska kladdig historia utan tuggmotstånd som inte såg så spännande ut heller. Den blev godare efter några tuggor enligt mig och svärmor tyckte den var god,  men detta är ingen rätt jag skulle laga igen. Maken smakade på den trots sin rödbetsfobi, och den fick också ett förväntat NO GO från honom, men det var ju ingen överraskning. En rödbetspaj med samma pajdeg men med fetaost och äggstanning med t ex creme fraiche låter mer lockande för mig, men jag är ju lacto-ovo-vegetarian, Gröna kassens menyer är strikt vegetariska, på gränsen till veganska vilket är anledningen till varorna som ersätter mjölkprodukter. Egentligen tycker jag att det är ganska bra, men det är inte ett måste för mig att helt utesluta mjölkprodukter t ex.

Jag skulle hellre ha klyftat rödbetor och ugnsbakat dem och marinerat och stekt tofun och ätit dem med den sallad som skulle serveras till. Böngroddarna som följde med kassen hade inte heller helt klarat sig, de hade börjat övergå till en genomskinlig och lite slemmig konsistens i fredags när jag skulle använda dem (matkassen levererades måndagen innan). Jag groddar ju regelbundet själv och gillar verkligen färska groddar men har slutat köpa groddar i affären eftersom de brukar ha ganska dålig hållbarhet. QED... Jag sköljer ju också mina groddar morgon och kväll så att de håller sig färska, men dessa tätt inpackade i plasttråget blir fort ofräscha. Ruccolan har dock hållit sig fint, men blir till en ruccolapesto istället då jag inte ville göra sallad till pajen när jag var ensam om att äta den eftersom den då räcker i hela 3-4 luncher till mig så hinner en sallad bli slak under den tiden.

Nästa rätt att presentera är en grönsakslåda med cashewtäcke, den verkar lovande för mig men skrämmande för maken då den kombinerar två saker med dominant smak som han har svårt för: broccoli och nötter.

Såg idag i Gröna kassens nyhetsbrev att de nästa vecka kommer att ha seitanmjöl som en av produkterna i kassen. Synd att jag inte köpte denna veckas kasse - har länge velat testa seitan, en deg man gör av vetemjölets protein som äts som köttersättning. Jag får försöka hitta det och testa själv. Intressant.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar