torsdag 22 november 2012

Apropå ärtsoppa....

Till ärtsoppan måste i alla fall jag ha senap. Jag älskar senap. Jag kan äta senap på smörgåsen bara för att det är så gott! Den får gärna vara grov, ha lite sting och vara lite söt/sur. Men fransk Dijon-senap gillar jag också, den är pepprig och god på ett wasabi-aktigt sätt och passar bra som smaksättningar i dippar och såser. Än så länge har jag inte smakat någon senap jag inte gillat, bara vissa jag inte gillat så mycket. Senap med saffran t ex är inte riktigt min grej.

Ekologisk senap kryllar det inte av i affären, jag har försökt hitta ekologiska senapsfrön att göra egen senap av men inte hittat förrän rätt nyligen på nätet - hann dock köpa vanliga i affären innan så nu använder jag upp dem, men nästa gång beställer jag från Ekoexpressen istället. Är det någon som vet något om senapsodling? Vet inget om vilket miljöpåverkan den har inser jag.

Jag odlar ju som bekant bin. Om biodling kan man skriva mycket och jag lär mig fortfarande, men ett som är säkert är att om vi inte har bin som pollinerar våra växter så blir det katastrof. Bina är väldigt känsliga för bekämpningsmedel och man har senaste åren forskat mycket på huruvida ökad användning av olika preparat har bidragit till att vi har haft vågor av ökad bi-död och en del sjukdomar hos bina. Naturskyddsföreningen har skrivit om det här. Intressant läsning. Eftersom jag har stora mängder honung hemma föddes idén att göra egen honungssenap vilket jag nu gjort. Det blev lyckat! Så här går det till:

Honungssenap


1/2 dl gult senapsfrö
1/2 dl brunt senapsfrö
1,5 dl vatten
2-4 msk honung (jag hade 4, det blev inte överdrivet sött tycker jag)
1,5 msk vinäger (jag använde äppelcidervinäger, men det går säkert att testa andra också)
1 tsk salt
3 msk olja - jag använde rapsolja, tror att man ska undvika smakstarka olivoljor, men har inte provat.

Koka upp vattnet, häll över senapsfröna. Låt stå över natten, ca 10-12 timmar. Häll blötläggningsvattnet (som blivit lite geléaktigt)  med senapsfrön i en mixer, matberedare eller använd mixerstav, lägg också i övriga ingredienser utom oljan. Mixa tills allt blivit en krämig massa och senapsfröna mixats sönder, de bruna blir kvar som små prickar medan de gula verkar vara mjukare och går sönder helt. Smaka av med ev mer vinäger eller honung. Mixa sist i oljan i en smal stråle. Häll upp på burkar och förvara i kylen. Jag tyckte den behövde stå en dag eller två för att utveckla smaken ordentligt - men den var god direkt också. Senap har lång hållbarhetstid om den står kallt. En bra julklapp kanske?

Live long and prosper!

2 kommentarer:

  1. Senap i alla varianter är gott. För ett tag sedan var jag på en matbloggsträff på Österlen och där hade en av senapsfröodlaren, Petersborgs Gård, tagit fram olika senapssmaker bl a lavendelsenap som jag blev förtjust i.

    SvaraRadera
  2. Låter jättegott, hoppas på att få smaka någon gång! :) Vi gjorde också lite hemrörd senap förra året, var lättare än vi trott! Har också följt detta med den oroväckande bidöden som hållit på lite i det fördolda i flera år nu, även om forskare inte är helt överrens och saken är komplicerad tycker jag själv att det verkar ganska givet att bekämpningsmedlen har ett stort finger med i spelet... Ett annat problem är också att biodlingen blivit för industrialiserad och att biodlare låter dem övervintra på socker, när de behöver sin egen honung av flera olika anledningar. Känns bra att det finns sådana som du Viki som tar hand om dina bin på ett bra sätt!

    SvaraRadera