måndag 5 november 2012

Syns inte - finns inte

Cogito ergo sum (jag tänker alltså finns jag) räcker inte hela vägen idag. Om man inte syns finns man inte. Så nu tänker jag synas och finnas med mina tankar om mat, konst, tillvaron och det ständigt pågående projektet att skapa mening i det jag gör.

Livet nu: En gård under renovering, ett gammalt pappersbruk under renovering (se hansforsbruk.se), en keramikverkstad under uppbyggnad och lågsäsong inom bygg-/renoveringsbranschen som i vanliga fall försörjer oss har gjort oss lite extra medvetna om vad vi lägger pengar på (läs: pank). Eftersom en av mina stora passioner är mat och jag lever ihop med en riktig supersmakare, själv ligger jag nog snarare på gränsen mellan smakare/supersmakare (se http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/alla-tungor-har-olika-smak) och eftersom jag inte tror på att enbart köpa prismässigt billig mat (det betyder oftast att någon annan fått betala ett högt pris för den i ett annat led) så vägrar jag dock dra ner på kvaliteten på maten vi äter. Om detta kommer denna blogg att handla: bra, god mat som är värd sitt pris. Hur får man den att räcka längre? Hur sparar men råvaror så att de inte blir dåliga? Varför är sällan billig mat billig egentligen?

Men äta bör man. Varje dag - panem nostrum quotidianum (vårt dagliga bröd) måste bakas. Och det gör jag regelbundet. När jag pratar med andra likasinnade har flera påpekat att jag borde dela med mig av min livsfilosofi, att de gärna skulle höra mer om maten jag lagar och att de gärna köper mina produkter när jag har något att sälja. Härmed tar jag steget. Alea iacta est.

Mitt lilla företag drivs med målet att kunna sälja gårdsprodukter, mina och andras, och min egen keramik och mina tjänster/kurser. Keramikverkstan växer långsamt fram, gårdsprodukter produceras allt eftersom. Den ekologisk målarfärgen - äggoljetemperan - är enligt mig den enda rätta färgen att måla med inom- och utomhus och jag försöker frälsa andra så ofta jag kan om dess förträfflighet. Biodlingen är redan igång - även om det inte blev någon honungsskörd i år pga den dåliga sommaren. De flesta av mina odlingar regnade också bort - en besvikelse mot förra årets stora skörd. Men nu har vi skaffat ett tunnelväxthus, plasten ska på så fort det går. Nästa år ska inget regn få hindra mig, inte ens en syndaflod av årets mått. 

OK, detta får duga som ett första inlägg. Nu ska jag skaka fram foton och tankar om billig mat så att det blir lite roligare här, och lära mig det här bloggverktyget.  Ber om ursäkt för alla konstigheter jag kommer att hitta på medan jag experimenterar, förhoppningsvis blir det bättre sen. Jo, och så får ni stå ut med mina latinska citat, de dyker upp av sig själva och jag har inte hjärta att slänga ut dem. 

Be well!
//Viki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar