tisdag 27 november 2012

Vegetarisk mat en gång i veckan...

...är en bra början, oavsett om man planerar att bli vegetarian eller bara vill variera sig och äta grönare. Jag måste erkänna att jag tycker att det är skrämmande att köttkonsumtionen i Sverige ökat med 50% sedan 90-talet till det imponerande 85kg/år och person enligt bland andra Miljöaktuellt. Om man då tänker sig att man slagit ut den siffran på hela befolkningen, inklusive spädbarn, gamla, vegetarianer/veganer och andra som inte äter så mycket kött så verkar det ju finnas en massa folk som äter väldigt mycket kött - mycket mer än 85kg/år. Till detta bidrar ju olika dieter som förordar högt proteinintag som t ex LCHF mm.

Det som är ännu mer skrämmande är ju att majoriteten av de djur som hamnar på våra tallrikar inte är uppfödda, transporterade och slaktade på något värdigt sätt. Jag måste tillägga att det inte är dödandet av djur jag har störst problem med (även om det såklart verkligen kan ifrågasättas) utan framför allt det sätt på vilket majoriteten av djur som blir människoföda (och husdjursföda NB!) behandlas under sitt liv och sin död. DET ÄR INTE OK! Det är inte ok att trängas i stora stallar, aldrig se dagsljus, transporteras i många många timmar i trånga lastbilar för att sedan fösas med elchocker mot en mer eller mindre plågsam död med stresshormoner rusande runt i blodet - som tur är har man på många slakterier i Sverige dock blivit bättre på att hantera avlivandet, men jag är inte nöjd än...

Dessutom så har man ju konstaterat att köttproduktionen inte heller är hållbar ur ett klimatperspektiv vilket t ex Naturvårdsverket undersökt. Om vi ska fortsätta äta kött så måste vi göra det i mindre utsträckning och den köttproduktion som finns måste klimatanpassas. Vi ligger före många andra länder här i Sverige när det gäller djurskydd och djuruppfödning, därför kostar också svenskt konventionellt kött mer än motsvarande import. Så om du som läser detta inte anser dig ha råd att köpa ekologiskt kött så köp åtminstone svenskt. För min man som trots allt vill äta kött är det en självklarhet att välja ekologiskt kött, det är idag det enda sättet man genom sina val i mataffären kan visa bönder och butiksägare att vi är intresserade att betala vad det kostar att föda upp djur på ett värdigt sätt. Jag äter ju inte kött men litar på dem av köttätarna som säger att det också är en stor smakskillnad på ekologiskt och konventionellt uppfött kött, troligen pga av att de ekologiskt uppfödda äter mer blandad mat och stressas mindre vid t ex slakt. Man ska dock vara medveten om att inte eller KRAV-märkningen är svaret på allt. Det finns en pågående debatt om deras regelverk också, men det är en annan diskussion... Det kött som äts i vårt hushåll är till stor del vilt, mest älg och närproducerade ekologiska lamm. Tillgången på eko-kött i Töcksfors där vi bor är i stort sett obefintlig.

Det jag tycker är märkligt är att det inte finns mer forskning som entydigt visar att det är nyttigare för vuxna att äta ekologiskt (däremot för barn, de har väsentligt mindre bekämpningsmedel/gifter i urinen än vuxna om de äter ekologiskt). Stanford gjorde nyligen någon slags sammanfattande översikt eller studie (det verkar lite oklart om de själva egentligen forskat eller inte...) där man inte kunde visa nyttan för vuxna. Alltså - om barnen kissar ut mindre gifter räcker det för mig. Studierna de hänvisar till gjordes inte på speciellt lång tid heller, max upp till 2 år. Det är inte de kortsiktiga effekterna jag är orolig för - utan de långsiktiga, men de verkar inte ha undersökts i någon större utsträckning. Det finns några studier som visar att ekologisk mat är nyttigare, och helt klart för spädbarn och gravida/ammande mödrar, men även för oss "övriga" - jag hittade en sida där man sammanfattade några av dem. När jag har tid någon gång skulle jag vilja gå till källorna och läsa om resultaten där, jag är inte så lättövertygad utan att ha sett metodiken och hur de dragit sina slutsatser och analyserat resultaten, men dessa artiklar på Newsvoice verkar vara en bra början.

Vad ska man då laga för mat den där köttfria dagen? (Se förresten sidan och rörelsen "Köttfri måndag" för mer inspiration.) Laga vegetariska frikadeller! Jag tycker att denna rätt är en bra början för dem som är ovana vegetarianer. Det var min kära svärmor (tack Eva!) som blivit intresserad av vegetarisk matlagning och hittade denna rätt i en tidning, tror att det var Coops tidning "Mersmak". Det blev en hit även hos hennes sambo som inte ens märkte att det inte var kött. Min make gillade dem dock inte, men det visste vi från början - han gillar verkligen inte saker med mandlar i (supersmakaren i honom känner smaken direkt och han tycker det är en obehaglig smak). Därför är detta inte heller en rätt för mandel-allergiker. Jag tycker att det är jättegoda, snygga och lätta att spara om det blir över. Barn borde gilla dem pga köttbullekaraktären. Som tillbehör funkar allt möjligt - ris, matvete, potatis mm mm. Det jag inte testat än men kommer att göra är att göra vego-burgare på samma smet. Tror att det kan bli riktigt goda hemma-burgare! (Apropå burgare: jag är heligt förbannad på hamburgerrestaurangen Max som hittills utmärkt sig för bra miljötänk och bra veg-alternativ. De har nu tagit bort falaffel-burgaren som faktiskt var ett ok snabbmatsalternativ och infört någon slags potatismos-och-sönderkokta-grönsaksbits-burgare á la MacD... SYND!)

Vegetariska frikadeller, ca 40 st


100g sötmandel, finmixad i mixer
1 1/2 dl ost, finriven
1 1/2 dl ströbröd
2 msk riven gul lök (eller annan lök, t ex purjo eller gräslök)
1 tsk salt
1 krm nymald svartpeppar
3 ekologiska ägg
2 msk vatten

Till kokningen:

1 liter vatten
2 buljongtärningar

Till stekning:

Matfett - smör blandat m olja eller cocosolja utan smak, t ex Cocosa

Blanda alla ingredienser till bollarna, kör några varv i en mixer eller blanda med händerna. Tag ca en rågad tsk av smeten och rulla små bollar, de sväller när de kokar så gör inte för stora. När alla är färdigrullade så koka upp vatten och lägg i buljongtärningarna. Sjud bollarna i buljonen i ca 6-7 minuter. Dela ev upp satsen på två omgångar om du tycker det blir trångt i kastrullen. Lägg frikadellerna i ett durkslag och låt rinna av. Buljongen kan du spara till att göra soppa på vid ett annat tillfälle.

Stek de avrunna bollarna i matfett tills de blir gyllene. Servera varma, med valfria tillbehör - kanske som  falafflar i pitabröd eller mer traditionellt med potatismos och lingonsylt.

God mat som inte lämnar ett dåligt miljösamvete efter sig. Bon appetit!


3 kommentarer:

  1. Jag har gått omkring de senaste veckorna och småfunderat på om man skulle ta och sätta ihop lite ekologiska vegoLCHFrecept. Det här skulle funka, med lite smör och vitkål till i stället för bröd. Får testa när min man inte är hemma, här är det nämligen mandelallergi som råder...

    SvaraRadera
  2. Mandelbollar minsann! Detta recept kommer ursprungligen från tidningen "gott och grönt" om du minns den? Har varit en standardrätt i hushållet sen jag bodde i Ulleråker. Men det är ju inte smalmat direkt! ;)

    SvaraRadera
  3. Låter spännande, ska testa! :) Säkert något som vår lilla Freja kommer gilla att plocka med...

    SvaraRadera