onsdag 7 november 2012

Dagens lunch

Dagens lunch brukar sällan vara någon fantastisk anrättning, vilket ju är märkligt eftersom det ju är den de flesta äter varje dag. Bukfylla. Väldigt synd att situationen för småföretagare i Sverige i dag gör det väldigt svårt för små aktörer att fungera på restaurang-marknaden då marginalerna är små, trots relativt höga priser ut till kund. Nåja - jag har ju inte startat en blogg för att klaga på allt, det är ju recept ni vill ha!

Men först en glädjande nyhet: Var och handlade på den lilla Coop som finns inne i Töcksfors och tänk, för första gången sedan jag flyttade hit så kunde jag köpa eko-bananer här i byn! Hurra! De hade också eko-äpplen och potatis, men däremot inga ekomorötter (dock 2 sorters konventionella...).

Jag ska dela med mig av min lunch idag - den är ganska typisk för hur jag lagar mat när jag ska äta ensam. Maken är iväg och jobbar på dagen, jag såg till att han fick med sig en älg-pirog (recept på sådana kan jag också dela med mig av om det är av intresse....) så att han tvingas köpa mat ute när han blir panik-hungirg. Om det är något man kan spara pengar på så är det ju att äta hemma.

Jag var i alla fall rätt hungrig vid lunch, men det fanns inga rester att värma. Jag har trots min ganska strama matbudget ett rätt välfyllt skafferi vad gäller t ex oljor, vinägrar och kryddor. Just dessa saker tycker jag får kosta lite mer, de räcker generellt länge och piffar upp alla möjliga anrättningar. Man måste inte ha flera sorters oljor, men har man bara en god olja och en vinäger man gillar så blir allting lite godare. God smak handlar ju om balans - syra, sötma, sälta, beska...

Jag hade också blandade kokta bönor hemma, några morötter och ett väldigt gott havssalt blandat med alger som jag köpte i Frankrike förra året. Sist men inte minst inlagda kantareller från den egna skörden, det blev ganska många burkar i år. Jag äter dem till det mesta.Voila - bönsallad!

Bönsallad på minuten

För en portion, blanda i en skål:
Bönor och/eller kikärtor - lagom för din aptit
Grovriven morot (jag använde 2 små)
En skvätt god vinäger, jag använde balsamvinäger
En skvätt pumpakärnsolja - min absoluta favorit, svår att få tag på och ganska dyr men dryg. Kan bytas mot annan god olja, helst sesam eller avokado eller något liknande med nötig smak.
En nypa havssalt med alger
Några ordentliga tag med svartpepparkvarnen
Ett gäng inlagda kantareller

Blanda väl, låt gärna stå några minuter så att smakerna får sjunka in i varandra om du kan låta bli att börja äta. Smakligt spis!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar